Do czego służy koło dwumasowe?

kolo dwumasowe

Silniki samochodowe z biegiem lat stają się coraz mocniejsze. W ślad za wprowadzanymi na rynek co rusz nowymi modelami jednostek napędowych pojawiła się też konieczność opracowania nowych technologii służących tłumieniu wibracji oraz drgań generowanych przez silniki o zwiększonym momencie obrotowym. Stosowane dotychczas w tym celu sztywne koła zamachowe zostały ostatecznie zastąpione przez koła dwumasowe. Sprawdź, czym się one wyróżniają.

Koła dwumasowe – ogólna charakterystyka

W skład kół dwumasowych wchodzą zazwyczaj dwa koła zamachowe, z których jedno stanowi masę pierwotną, a drugie – masę wtórną. Oba koła połączone są ze sobą za pomocą specjalnego tłumika drgań. Prawidłowo zamontowany model idealnie przylega do tarczy i docisku sprzęgła. Dodatkowo niebagatelną rolę w kołach dwumasowych pełnią inne elementy, w tym ślizgi, łożyska oraz twarde i miękkie sprężyny

Głównym zadaniem dwumas regenerowanych przez specjalistów z takich firm, jak REGRO, jest tłumienie drgań przy jednoczesnym zabezpieczaniu silnika i skrzyni biegów przed nadmiernymi wstrząsami. Twarde sprężyny skutecznie eliminują drgania skrętne; miękkie natomiast niwelują wstrząsy pojawiające się podczas uruchamiania oraz gaszenia silnika. Koła dwumasowe szczególnie dobrze sprawdzają się w przypadku silników o mniejszej pojemności. Dzięki nim hałas wydawany przez pracujący silnik zostaje zredukowany do minimalnego poziomu. Co więcej, dwumasy pozwalają również kierowcom na sprawną zmianę biegów.

Jak przebiega regeneracja kół dwumasowych?

Koła dwumasowe powinny być poddawane regularnie procesom regeneracyjnym, przebiegającym na kilku etapach. Najpierw dochodzi do otwarcia danego modelu i wyjęcia z niego wszystkich elementów oraz ich dokładnego oczyszczenia z zalegającego brudu. Do mycia wspomnianych części z reguły wykorzystuje się myjki ciśnieniowo-parowe.

Następnie elementy koła dwumasowego podlegają wypiaskowaniu, pozwalającemu na sprawne usunięcie śladów rdzy oraz starej farby. Na tym etapie podejmuje się też decyzje o ewentualnej wymianie nadmiernie wyeksploatowanych podzespołów.

Regeneracja kół dwumasowych swym zasięgiem obejmuje także wyminę okładzin ciernych, tarczy sprzęgłowej oraz szlifowanie docisku sprzęgła. Później koło dwumasowe zostaje w odpowiedni sposób złożone i zamknięte. Nowe elementy zostaje złączone z całą konstrukcją modelu za pomocą oryginalnych nitów.

Przed oddaniem koła dwumasowego do ponownego użytku konieczne jest również przeprowadzenie odpowiednich testów. Ukierunkowane są one głównie na określenie, czy w danej sytuacji nie doszło do ewentualnych niedoważeń koła.