Oleje do mechanizmów różnicowych i ich zastosowanie

Samochody i inne pojazdy mechaniczne potrzebują wielu różnych smarów, których zadaniem jest ograniczenie tarcia, tym samym chroniąc poszczególne elementy przed przegrzaniem i zatarciem. Jednym z rodzajów smaru są oleje do mechanizmów różnicowych. Jakie jest ich zadnaie?

Dlaczego wykorzystuje się olej do mechanizmu różnicowego?

W większości pojazdów, które korzystają z silnika spalinowego oleje do mechanizmów różnicowych są potrzebne, gdyż znajdziemy w nich mechanizm różnicowy. Ma on pomagać w sytuacji, w której napędzane koła obracają się z różną prędkością. Dostosowują one moc przekazywaną na dane koło i dzięki temu znacząco poprawiają przyczepnosć na przykład podczas jazdy na łuku.

Olej do mechanizmu różnicowego to jednak nie jedyny smar. Znajdziemy bowiem również oleje silnikowe, czy też oleje przekładniowo-hydrauliczne. Zadanie wszystkich jest mniej więcej podobne, gdyż odpowiadają one za wydłużenie żywotności poszczególnych części poprzez zmniejszenie tarcia i tym samym generowanej podczas pracy temperatury.

Jakie znaczenie ma olej do mechanizmów różnicowych?

Podobnie jak w wypadku każdego smaru również oleje do mechanizmów różnicowych mają określoną żywotność. To jak duża ona jest zależy od producenta, lecz trzeba mieć z tyłu głowy to, iż producenci często stosują chwyty marketingowe polegające na podaniu nierealnej żywotności takiego oleju i w rzeczywistości trzeba go wymieniać znacznie szybciej. Przyjęło się, że olej do mechanizmów różnicowych trzeba wymieniać co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W wypadku samochodów terenowych, które brodzą w wodzie, starszych aut używanych czy samochodów sportowych zaleca się nawet częstsze wymiany.

Dzięki regularnym wymianom olej do mechanizmów różnicowych będzie miał odpowiednie parametry i będzie mógł spełniać swoje zadanie. Należą do nich przede wszystkim obniżenie tarcia oraz wibracji, a także generowanego ciepła. Wiele osób zapomina jednak o tym, że olej ma także na celu ochronę mechanizmu różnicowego przed korozją oraz pielęgnację poszczególnych elementów.