Opony diagonalne – charakterystyka i przeznaczenie

opony

Jak dobrze wiadomo, właściwości jezdne i bezpieczeństwo podczas podróży są w dużym stopniu uzależnione od budowy opon. Niestety bardzo mało osób zwraca na ten fakt uwagę podczas wyboru i zakupu konkretnego rodzaju ogumienia. Oczywiście dobra marka i zaufany producent to też bardzo ważne kwestie, ale jak się okazuje nie najważniejsze. Warto więc dowiedzieć się na ich temat trochę więcej, poszerzając swoją wiedzę o istotne zagadnienia.

Opony diagonalne – budowa i charakterystyka

Opony diagonalne inaczej nazywane krzyżowymi są powszechnie stosowane na rynku samochodowym od 1898 roku. Ich konstrukcja opiera się na przynajmniej dwóch warstwach gumowanych nici osnowy (kordu) ułożonych skośnie względem siebie i po kątem wynoszącym ok. 30 stopni do płaszczyzny symetrii opony. Kord opony umieszczony jest w bieżniku i boku opony, a najczęstszym materiałem z jakiego się go wykonuje jest wytrzymały nylon, sztuczny jedwab, a także stalowe linki. Osadzenie nici osnowy jest bardzo ważne, ponieważ odpowiadają one za przeniesienie na nawierzchnie siły napędowej i hamowania. Kord, czyli nici osnowy rozciągają się przez cały przekrój opony, tworząc stopkę odpowiedzialną za cierne połączenie opony i obręczy oraz samą szczelność stopki.

Opony diagonalne – najważniejsze zalety

Jedną z pierwszych wartych wspomnienia zalet opon diagonalnych, jest ich sztywność. Ta cecha ma ogromny udział w podniesieniu poziomu stabilności pojazdu. Sztywne opony z grubą warstwą kordu dobrze wpływają na warunki trakcyjne podczas jazdy samochodu po łuku. Opony diagonalne posiadają też, mniejszy niż opony radialne moment bezwładności, lepsze tłumienie drgań podczas jazdy oraz wysoką odporność na uszkodzenia boku. Dodatkowo opony diagonalne wykazują własności samoczyszczące na gliniastym podłożu.

Uwagi dotyczące opon diagonalnych

Konstrukcja opon diagonalnych nie pozwala na rozwijanie podczas jazdy wysokich prędkości, zwłaszcza takich powyżej 100 km/h. Charakteryzują się one dużym oporem toczenia, szybkim nagrzewaniem podczas jazdy, a także sztywniejszą, niż opony radialne konstrukcją. Te czynniki wpływają na to, że choć nie są one chętnie wykorzystywane w samochodach osobowych, to zdobywają duże uznanie w pojazdach roboczych, przemysłowych, terenowych, motocyklowych i co ciekawe – również w rowerach.

Duża sztywność i stabilność, dobre tłumienie nierówności, przyczepność na łukach, wytrzymały i odporny na uszkodzenia boku i samoczyszczenie bieżnika. To właśnie te elementy wpłynęły na tak dużą popularność opon diagonalnych, należy jednak pamiętać, że dopiero ich właściwe wykorzystanie i przeznaczenie pozwoli w pełni cieszyć się ich korzyściami.