Wybieramy wykładziny biurowe – 5 najważniejszych czynników, na które należy zwrócić uwagę

Odpowiednio dobrana wykładzina biurowa będzie nie tylko estetycznym i funkcjonalnym podłożem, ale wywrze też duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort pracy w naszej firmie. Choć wydawałoby się, że wybór konkretnego modelu nie jest trudny, to jednak trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników, które będą determinowały jego jakość i trwałość. Jakich? Podpowiadamy.

Funkcjonalność wykładziny biurowej

Pomieszczenia biurowe są zazwyczaj bardzo intensywnie użytkowane, dlatego wybierając do nich wykładzinę, trzeba wziąć pod uwagę parametry takie jak natężenie ruchu czy ekspozycję na wycieranie i zabrudzenia. Producenci obecnie oferują najczęściej modele wykonane z poliamidu lub polipropylenu. Ten pierwszy materiał jest dużo bardziej funkcjonalny, ponieważ cechuje się dużą sprężystością, dzięki czemu wykładzina nie odkształca się i dodatkowo jest dużo łatwiejsza w pielęgnacji i utrzymaniu czystości niż modele polipropylenowe.

Wysokość runa wykładziny biurowej

Kolejnym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę, wybierając wykładziny biurowe, jest wysokość ich runa, czyli górnej warstwy. Powinna być ona jak najbardziej odporna na zagniecenia, a także miękka i sprężysta. Z tego powodu inwestorzy najczęściej wybierają modele o krótkim włosiu, ponieważ spełniają one wszystkie te parametry. Dodatkowo są dużo łatwiejsze w utrzymaniu czystości niż fasony o mniejszej gęstości włosia lub jego większej długości.

Model w rolce czy w płytkach

Obecnie producenci oferują wykładziny biurowe w płytkach lub w rolce. Te pierwsze są zdecydowanie bardziej funkcjonalne, ponieważ w razie uszkodzenia podłoża możliwa jest wymiana jedynie uszkodzonej płytki, bez konieczności demontażu całej wykładziny tak jak ma to miejsce w przypadku modeli w rolce. Dodatkowo ich mnogość wzorów i kolorów umożliwia łączenie i mieszanie płytek w dowolny sposób, dzięki czemu można stworzyć nietuzinkową kompozycję na podłodze w swoim biurze.

Bezpieczeństwo użytkowania wykładziny biurowej

Wybierając wykładzinę biurową, należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy posiada ona specjalne atesty antypoślizgowości oraz trudnopalności. Te pierwsze określane są przez niemiecką normę DIN 51130. Im wyższe oznaczenie, tym mniej śliska jest podłoga. Dodatkowo wykładzina powinna posiadać deklaracje zgodności oraz certyfikat CE z oznaczoną klasą trudnopalności. Najbezpieczniejsze modele gwarantują ją na poziomie Bfl-s1.

Izolacja akustyczna wykładziny biurowej

Wybierając wykładzinę do biura, warto zwrócić uwagę również na jej izolację akustyczną. Ze względu na to, że w pomieszczeniach takich często przybywa wiele osób, różnego rodzaju hałasy są czymś zupełnie naturalnym. Jednak, aby zapewnić swoim pracownikom komfortowe warunki do skupienia, warto wybrać wykładziny o jak najlepszym wskaźniku redukcji odgłosów. Dobre wyciszenie notuje się już na poziomie 25 decybeli.